Skridskor

Vintertid kan du välja att åka skridskor på våra konstfrusna banor vid Ekvallen eller på någon av de bollplaner som spolas när det är möjligt. Under gynnsamma förhållanden plogas även banor på sjöis.

Allmänhetens åkning

Bandyplanen: Stängd för säsongen.
Ekrinken: Stängd för säsongen.
Ishallen: Allmänhetens åkning på påsklovet se evenemangskalendern

Evenemangskalendern Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Spolade isytor

Värmdövallen, Hemmesta:
Spolad grusplan vid Hemmesta skola.

Brunns skola
Spolad fotbollsplan vid Brunns skola. Belysning finns.

Djurö sporthall
Spolad basketplan vid Djurö skola.Belysning finns.
Status: Ej spolad.

Isarna jämnas till när väderleken och temperaturen tillåter. Tänk på att inte vistas på isen när det är arbetsmaskiner på isen.

Naturisar

Vid tillräckligt tjock is plogas isbanor på Kvarnsjön vid Värmdö Marknad och Prästfjärden vid Värmdö kyrka.

Status plogad betyder att isen är kontrollerad och plogad, kontroller görs på fredagar men kan även ske under veckan om väderförhållandena ändras. Status uppdaterad fredag eller vid behov.

Status ej plogad betyder att isen inte är säker.

Tänk på att ni alltid går ut på naturisar på egen risk. Vid minsta tvekan om isens hållbarhet gå inte ut! Isen kan förändras snabbt, var särskilt uppmärksam på våren då risken är som störst.

Kvarnsjön, Gustavsberg

Status: Ej plogad

Prästfjärden (Värmdö kyrka)

Status: Ej plogad

Allmän information om isar och säkerhet

Isen bör vara minst 10 centimeter tjock för att man ska ge sig ut på den. Tunnare is kan hålla, men risken är då stor för att isen har svagheter som är svåra att upptäcka, dessutom är det svårt att ta sig upp om du går igenom långt ut på tunn is. Du ska kunna slå hårt med en ispik två gånger på samma ställe för att veta att isen är stark.

Bär alltid isdubbar högt runt halsen och ha mobiltelefonen i vattentätt fodral. Barn på isen ska ha sällskap av minst en vuxen person!

Om isen brister

Ring 112! Du kan ringa igen och blåsa av en räddning som inte behövs.

Om du själv går igenom isen

• Vänd dig tillbaka från där du kom! Där finns is som bär.
  • Ta fram isdubbarna och behåll handskarna på. Arbeta metodisk tillbaka till stabil is.
  • Är hjälp på väg, ligg still för att spara krafter och värme.

Om du ser någon gå igenom isen

• Närma dig vaken från samma håll som den nödställde kom. Där finns is som bär.
  • Ha alltid något mellan dig och den nödställde, t.ex. en lina, ispik, livboj eller trädgren.
  • Ta det lugnt. Om personen är vid medvetande och inte har ansiktet under vattnet har du tid att planera räddningen ordentligt. Med vinterkläder dröjer det i regel cirka 10–15 minuter innan personen blir så påverkad av kylan att gripförmågan och reaktionsförmågan blivit allvarligt nedsatt.

Livräddningssällskapets hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

FILM: Säkerhet på isen - innan du ger dig ut Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.FILM: Säkerhet på isen - om olyckan är framme Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.