Från hjärtat till handen
12 juni – 10 december
I Gustavsbergs porslinsfabrik har former växt fram ur eld och lera, ur repetition och precision – ur hjärta och hand.
Från hjärtat till handen är ett porträtt av konstnärligt skapande genom tiden. Genom arkivbilder möter vi konstnärer och fabriksarbetare som en gång fyllde fabriksgolven med rörelse och liv. I fotografier av Magnus Logevik möter vi fyra samtida konstnärer, verksamma i samma lokaler – med nya material, nya uttryck, men samma närhet till konsten och det handgjorda. En hyllning till skapandets eviga rörelse, där platsen själv bär minnet av alla de som varit med och format den.

De samtida konstnärer som porträtteras och som alla är verksamma i ateljéföreningen G-studions lokaler är:
Fanny Bylund tog sin kandidatexamen i materialbaserad konst, inriktning keramik, från konsthögskolan i Oslo 2019. Lera är det material hon arbetar bäst i, det passar hennes tempo och sätt att tänka. Hon älskar möjligheten att både lägga till och ta bort material, att det handlar så mycket om tajming och att leran ”snackar tillbaka”. Fanny hämtar främst sin inspiration från former hon ser i stadsrummet. En trapp, en port, en vattenslang i ett trassel, ett skräp på gatan. När hon gör sina skulpturer fokuserar hon på rytm, balans och kontrast. Hon ser sitt arbete balansera mellan arkitektoniska, strikta linjer och organiska, mjuka former. Fanny har tidigare gjort en offentlig gestaltning i Stockholm och är aktuell med tre soloutställningar under 2025.
Helena Malm arbetar med keramisk skulptur och hämtar sina motiv från arkitektur och offentliga miljöer. Återkommande i hennes konstnärskap är teman som transformation, kontroll, tid och förgänglighet, men även ett materialutforskande arbete kring keramiska ytor och glasyr. 2022 tog hon kandidatexamen från Konstfack, Keramik och Glas. Helena har även en bakgrund som mönsterformgivare med kandidatexamen i design från HDK 2007.
Matilda Kästel är glaskonstnär som sedan sin masterexamen vid Konstfack 2013 har arbetat med framför allt utställningar. En stor del av hennes praktik består av samarbeten, och hon är också medlem i den kvinnoseparatistiska glasgruppen BOOM! Hennes konstnärliga metod består ofta av skulpterade original i lera eller vax, som resulterar i skulpturer av gjutet eller blåst glas. Hennes intresse för glas ligger i materialets inneboende egenskaper och tvetydigheter; hårt men skört, vackert men potentiellt sett farligt. I sitt varma tillstånd är det så mjukt att det kan formas med handen; i sitt kalla tillstånd hårt, kallt och vasst. Denna paradox används för att skapa en motsägelsefull upplevelse – ett möte mellan skönhet och obehag. Matilda Kästel är bland annat representerad på Nationalmuseum, Statens konstråd och Glasmuseet Ebeltoft i Danmark.
Rasmus Nossbring är född och uppväxt i Åby utanför Norrköping. Han började sin praktik som lärling vid anrika Reijmyre glasbruk, där han sedan vid 18 års ålder fick fast anställning och därefter arbetade under fem års tid. Under studier vid klassiska glasskolor utomlands och i sitt masterarbete vid Konstfack utvecklade Rasmus sitt unika konstnärliga uttryck i figurativa glasskulpturer med starkt personliga surrealistiska uttryck. Vid sidan av sin konstnärliga karriär driver Rasmus Nossbring, tillsammans med sin vän och glasblåsarkollega Simon Klenell, studiohyttan Stockholm Glas, som även den finns i porslinsfabrikens gamla lokaler. Rasmus Nossbrings är bland annat representerad på Nationalmuseum, Statens konstråd, Färgfabriken och The Glass Factory i Boda.