Överklaga beslut
Kommunala beslut kan överklagas som laglighetsprövning om det gäller generella beslut eller som förvaltningsbesvär om det gäller dig själv.
Överklaga generella beslut
Alla kommunens medlemmar får överklaga ett kommunalt beslut. Det kallas för att göra en laglighetsprövning. Ditt överklagande ska göras skriftligt till Förvaltningsrätten i Stockholm.
Ett kommunalt beslut kan överklagas inom tre veckor från det att justerat protokoll offentliggjorts på kommunens digitala anslagstavla.
Beslutet prövas sedan av Förvaltningsrätten, som bedömer om det är lagligt eller inte.
Till den digitala anslagstavlan
Överklaga beslut som rör dig själv
Om du vill överklaga ett beslut som rör dig själv, till exempel socialt bistånd eller bygglov, kallas det för förvaltningsbesvär.
Överklagandet ska göras senast tre veckor från det att du fick del av beslutet. I beslutet upplyser kommunen dig om hur du ska göra för att överklaga.
Vid ett förvaltningsbesvär prövas både om beslutet är lagligt och om det är lämpligt.
Exempel på beslut som går att överklaga
- Överklaga biståndsbeslut
- Överklaga beslut om ekonomiskt bistånd Länk till annan webbplats.
- Överklaga beslut från Överförmyndarnämnden
- Överklaga beslut om insats inom LSS
- Överklaga avgiftsbeslut inom SoL Länk till annan webbplats.
- Överklaga beslut om bostadsanpassning Länk till annan webbplats.
- Överklaga beslut om skolplacering
- Överklaga beslut om skolskjuts
- Överklaga beslut om hemtjänst Länk till annan webbplats.
- Överklaga beslut om färdtjänst
- Överklaga beslut om parkeringstillstånd för rörelsehindrad Länk till annan webbplats.
- Överklaga felaktig kontrollavgift vid parkering
- Överklaga strandskyddsdisens
- Överklaga bygglovsbesked
- Överklaga beslut om värmepump
- Överklaga en detaljplan Länk till annan webbplats.