Avgifter för återkommande miljö- och hälsoskyddstillsyn

Från och med 2025 sker förändringar i avgiftsmodellen för återkommande miljö- och hälsoskyddstillsyn. Här kan du läsa mer om förändringarna.

Efterhandsdebitering

I Värmdö kommun sker efterhandsdebitering för återkommande miljötillsyn sedan 2021. Syftet är att företagarna inte ska betala för tillsynen i förskott, utan i stället får betala för faktisk nedlagd handläggningstid de år tillsyn utförs. En fast grundavgift ska dock betalas varje år.Under 2024 genomfördes en utvärdering av avgiftsmodellen där synpunkter samlades in från företagarna i kommunen och nu inför vi förändringar till 2025.

Förändringarna i korthet

Tydligare faktura

Vi strävar efter att det ska vara tydligt vad du som företagare betalar för tillsynen. På fakturan ska det därför framgå vad handläggningstiden avser.

 

Sänkt grundavgift

En fast årlig grundavgift tas ut av verksamheterna varje år, oavsett om tillsyn sker eller inte. Från 2025 sänks grundavgiften med 1000 kr per kategori. Vilken kategori din verksamhet tillhör framgår av taxebilaga 3 i Miljötaxan Länk till annan webbplats.

Kategori

Grundavgift 2024

Grundavgift 2025

Kategori 1

2000 kronor

1000 kronor

Kategori 2

3000 kronor

2000 kronor

Kategori 3

4000 kronor

3000 kronor

Kategori 4

5000 kronor

4000 kronor

Kategori 5

6000 kronor

5000 kronor

 

Ingen avgift för restid

Tidigare har avgift tagits ut för den restid som har skett till och från en verksamhet när tillsyn utförs. Avgiften för restid tas bort från och med 2025 eftersom det inneburit stora skillnader i avgift för företagen beroende på var i kommunen verksamheten bedrivs. Det skapar samma förutsättningar för företagarna i kommunen att påverka kostnaderna för tillsynen, exempelvis genom en god egenkontroll.

Höjd timavgift

Timtaxan inom miljöområdet höjs till 1425 kronor per timme. Kostnaderna för restid är inräknade i timavgiften.

Fler faktureringsperioder

Istället för fakturering två gånger per år (oktober och december) kommer fakturering ske vid tre tillfällen under året (april, augusti, december). Verksamheter som har haft tillsyn i början av året eller som byter ägare behöver därför inte vänta till slutet av året för att få sin faktura.

Grundavgiften kommer att skickas ut i december de år tillsyn inte har utförts, annars kommer den att skickas ut i samband med utförd tillsyn vid tidigare faktureringsperioder.

Har du frågor?

Om du har några frågor gällande avgiftsmodellen så är du välkommen att kontakta oss på bygg- och miljöavdelningen.