Om Skolan

Om Gustavsbergsgymnasium Video

Gustavsbergs gymnasium är ett kreativt centrum.

Vi ger dig som elev utveckling genom kunskap, insikt och studiero.

Det här är platsen där det händer. Vi står för innovation och nytänkande och tar din utbildning på största allvar!

Vår spännande och fräscha skola ligger i en av den historiska porslinsfabrikens lokaler mitt i Gustavsbergs hamnkvarter på gångavstånd till småbåtshamnen och havet.
Här bubblar det av skaparkraft med flera intressanta företag i närheten, bra restauranger
och caféer, muséer, träning samt både tillverkning och shopping inom konsthantverk och inredning.

Vi är en kreativ, kommunal skola som sätter dig och din kunskapsutveckling i centrum.
För oss är det viktigt att utbildningen är på riktigt och vi är måna om samarbetet med företag och samhället för att ligga så nära arbetslivet vi kan. Vi är en liten gymnasieskola med elever från Värmdö kommun och hela stockholmsregionen. Våra lärare har lärarlegitimation och är engagerade i sina elever och ämnen.

Våra utbildningar
På vårt naturvetenskapsprogram kan du läsa praktisk naturvetenskap.
Om du är mer intresserad av samhällsfrågor passar kanske samhällsvetenskapsprogrammet med kriminologi, beteendevetenskap och ekonomi bättre.
Vill du hellre jobba direkt efter gymnasiet är vår yrkesutbildning barn- och fritidsprogrammet med inriktning pedagogiskt och socialt arbete.

Idrottsprofiler
Vi vet att träning och studier är en bra kombination och därför gör vi det möjligt att träna på schemat! Vi satsar stort för att du ska kunna kombinera din idrott med dina gymnasiestudier. Sedan hösten 2021 har vi erbjudit ishockey, puckelpist, fotboll och e-sport.

Du tränar 300 timmar på skoltid under dina tre år hos oss. Idrottsutbildningarna ger vi är i samarbete med Värmdö Hockey, Värmdö Freestyle MT, Esports academy, Djurgården Fotboll Akademi och med start HT24, Svenska Fotbollsakademin. Förutom idrottsklubbarna ingår Värmdö tekniska
gymnasium i samarbetet. Vi erbjuder idottsprofil på alla program på skolan.

Mentorer
För att din start på gymnasiet ska gå så bra som möjligt har vi heltidsmentorer som hjälper dig tillrätta och coachar dig med allt från studier till trivsel och praktiska frågor.
Vårt bibliotek/studio är öppen flera dagar i veckan för dig som vill nå högsta betyg eller behöver stöttning för att nå dina mål.

Vi tar din utbildning på största allvar!

Välkommen!

Rektor Christian med personal.

MENTOR SA & NAMENTOR SI