Synpunkter och klagomål mot utbildningen
Värmdö kommun arbetar ständigt med att utveckla verksamheterna i egen regi. Dina synpunkter och klagomål är därför viktiga för oss.
Vad är skillnaden mellan synpunkt och klagomål?
- En synpunkt är en åsikt om något. Det kan vara beröm, förslag och/eller allmänt tyckande.
- Ett klagomål är ett uttryck för missnöje inom något område. Det kan exempelvis vara att förskolan/skolan inte ger ditt barn det stöd hen behöver eller att de inte agerar vid upplevd kränkande behandling.
Klagomål mot kommunala förskolor och skolor i Värmdö
I Värmdö kommun finns det tre huvudmän för kommunal utbildning. Var och en av dessa ansvarar för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen inom sitt verksamhetsområde.
- Förskolenämnden ansvarar för de kommunala förskolorna.
- Grundskolenämnden ansvarar för kommunala grundskolor, fritidshem och anpassad grundskola
- Gymnasie-, vuxenutbildnings- och arbetslivsnämnden ansvarar för gymnasieskolor samt anpassad gymnasieskola.
Om du har klagomål mot någon av de kommunala verksamheterna
- Vänd dig direkt till personalen, som till exempel förskollärare eller lärare. Om det gäller klagomål mot viss personal eller något som du anser är allvarligt kan du vända dig direkt till rektor.
- Om du har vänt dig till personalen men inte blir lyssnad på, eller inte får rätt hjälp, kan du vända dig till rektor i förskolan/skolan.
- Om du fortfarande är missnöjd när du har pratat med rektor, eller om ditt klagomål gäller rektor, kan du anmäla klagomål i formuläret som du finner via länken nedan. Om du har svårt att lämna skriftligt klagomål kan du även göra det muntligt. Ring i så fall 08-570 470 00 och be att få bli kopplad till utredare på avdelning styrning och kvalitet inom utbildningskontoret
Klagomål mot fristående förskolor och pedagogisk omsorg i Värmdö
Fristående förskolor/pedagogisk omsorg bedrivs inte av kommunen utan av enskilda huvudmän, som exempelvis aktiebolag.
Värmdö kommun har dock tillsynsansvar över att fristående förskolor/pedagogisk omsorg i kommunen följer gällande lagar, förordningar och föreskrifter samt att verksamheten håller god kvalitet. Om det finns brister har kommunen vissa verktyg för att huvudmannens för verksamheten ska rätta till bristerna.
Om du har klagomål mot en fristående förskola/pedagogisk omsorg ska du i första hand vända dig direkt till den enskilda huvudmannen, som ska ha rutiner för klagomålshantering.
Du kan också vända dig till utbildningskontoret i Värmdö kommun och anmäla brister/framföra klagomål. Mejla i så fall till utbildning.tillsyn@varmdo.se
- Klagomål mot utbildningen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Kontaktuppgifter förskola Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Kontaktuppgifter pedagogisk omsorg Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Kontaktuppgifter skola Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Kontaktuppgifter central förvaltning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.