Stabil trend i Svenskt Näringslivs mätning av det lokala företagsklimatet
Publicerad
Idag presenterade Svenskt Näringsliv resultatet av 2025 års enkätundersökning av företagsklimatet bland Sveriges 290 kommuner. Värmdö lyckas behålla förra årets rekordnivå på 3,3 för det sammanfattande omdömet. I hela 20 av Stockholms läns kommuner står utvecklingen still eller går bakåt.
Varje år mäter Svenskt Näringsliv drygt 32 000 företagares upplevelser av att driva företag i sina respektive kommuner. Enkätsvaren för Värmdö, som i år uppgick till 164 svarande, ger en bild av hur företagsklimatet uppfattas av företagen.
Årets största ökning är dialog med kommunen i viktiga frågor för företagen som ökar från 2,7 till 3.0. Värmdö ökar även inom flera områden såsom kommunens service och bemötande, skolans samarbete med det lokala företagen samt upphandling.
Företagens högst prioriterade åtgärder till ett bättre företagsklimat är fortsatt att förbättra det lokala vägnätet.
- Det är positivt att vår dialog med företagen i Värmdö ger resultat också i mätningen, och att vi lyckats behålla förra årets rekordnivå. Men vi ska bli ännu bättre. Nu har vi fullt fokus på att verkställa konkreta åtgärder utifrån den näringslivsstrategi som jobbats fram i samverkan med våra lokala företagare och på att utveckla en sammanhållen mobilitets och framkomlighetsplan, säger Carl Kangas, kommunstyrelsens ordförande (S).
Sedan förra årets mätning har en ny strategisk plan för näringslivsarbetet antagits, med prioriterade fokusområden och nyckelbranscher för önskad utveckling. Värmdö planerar att delta på Business Arena Stockholm i september 2025 för att stärka sin position som företagsplats, samt arbetar med branschdialoger och ansökningar om YH-utbildningar för att förbättra företagsklimatet. Kommunen stärker också skolans samarbete med näringslivet genom en Framtidsmässa för årskurs 8, där elever får träffa företag och prova yrken inför gymnasievalet.
- Först och främst vill jag rikta ett tack till de företagare som svarat på enkäten, det ger en värdefull bild av hur det lokala företagsklimatet uppfattas och vad som kan utvecklas. Att förbättra företagsklimatet över tid är något kommunen och företagen gör tillsammans, därför känns det både spännande och lustfyllt när vi nu ska sjösätta insatserna utifrån vår femåriga strategiska plan, säger Ulla Rådling näringslivschef.
Om undersökningen av det lokala företagsklimatet
Varje år mäter Svenskt Näringsliv företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. I årets enkätundersökning har 32 162 företag svarat på hur de upplever det lokala företagsklimatet. Resultatet används i konkreta dialoger med ledande kommunpolitiker.