Ny plan beslutad – nu växlar biblioteket upp

Böcker i bokhylla.

Kommunfullmäktige har beslutat om en ny biblioteksplan. En plan som är framtagen för att främja läsandet hos alla åldrar i kommunen.
– Det läsfrämjande arbetet är otroligt viktigt för invånare i alla åldrar, säger Kultur och fritidsnämndens ordförande, Miranda Ahlers (C).

Under onsdagen 6 mars, antogs Värmdö kommuns nya Biblioteksplan som gäller från 2024 till och med 2027.

Värmdös Biblioteksplan syftar till att på en strategisk och långsiktig nivå redogöra för hur man i verksamheten de kommande fyra åren ska implementera de uppdrag och krav som formuleras i bibliotekslagen, skollagen samt Värmdö kommuns Mål- och Budget.

Biblioteksplanen är ett långsiktigt och strategiskt dokument som beskriver hur Värmdö kommun arbetar med biblioteksfrågor samt vilken inriktning verksamheten och dess utveckling ska ha från och med 2024. Planen omfattar alla bibliotek som Värmdö kommun är huvudman för, vilket innebär såväl folk- som skolbibliotek.

Det läsfrämjande arbetet är otroligt viktigt för invånare i alla åldrar. Den biblioteksplan vi nu tar fram arbetar mer riktat mot just detta genom samverkan och uppsökande verksamhet. Vi ser även ett digitalt utanförskap där många behöver stöd och vägledning för att kunna nyttja sin dator eller mobil. Med den nya biblioteksplanen kommer invånarna i Värmdö få möjlighet att, på plats i våra bibliotek, erbjudas stöd genom IT-guider. Det bidrar till ökade möjligheter för delaktighet, en grundläggande del i vår demokrati, säger ordförande i Kultur och fritidsnämnden, Miranda Ahlers (C).

"Vi ska utveckla rollen"

Den nya Biblioteksplanen har främst fyra fokusområden:

* Biblioteket ska vara en mötesplats för alla

* Läsfrämjande

* Demokrati, delaktighet och digitalt innanförskap

* Samverkan och uppsökande verksamhet

Två av dessa områden har en särskild relevans i dagsläget: Läsfrämjande och Demokrati, delaktighet och digitalt innanförskap. I och med detta har Kultur och fritidskontoret flera projekt i gång för att fortsätta utveckla verksamheten och möta Värmdöbornas behov och efterfrågan.

Vi vet att läsförmågan sjunker hos barnen i Sverige i dag. Biblioteket ska med sitt läsfrämjande uppdrag väcka lust att läsa och ta del av berättelser på vars och ens egna villkor. Vi kommer under de kommande fyra åren att utveckla ett ännu rikare läsfrämjande arbete där vi tar fram nya inspirerande metoder kopplade till den senaste forskningen kring läsning. Vi vänder oss till alla åldrar i detta arbete, från de alldeles nyfödda till de allra äldsta- Alla kan och ska få ta de av berättelser, säger bibliotekschefen, Giovanna Jörgensen och fortsätter.

- Tremånadersbabyn ska få upptäcka boken med alla sina sinnen och våra äldre ska få läsupplevelser kopplade till sina förutsättningar genom många olika medieformer. Vi ska till exempel anordna läsecirklar och skrivarateljéer samt fortsätta med de så populära filosofikaféerna. Vi ska även utveckla rollen som läsfrämjare som kan finnas på till exempel äldreboenden och förskolor.

Biblioteket har alltid haft en central roll inom demokratin och yttrandefrihet. Men i och med den snabbt utvecklande digitaliseringen har bibliotekets roll utvecklats. Idag krävs det en hög digital kompetens för att kunna ta del av många samhällstjänster. Vi har en digital klyfta där många hamnar i ett digitalt utanförskap, en digital ensamhet där behovet av handledning och hjälp vid datorn och mobilen är mycket stort.

Bibliotekets uppdrag är att utjämna denna klyfta för att bidra till demokrati och delaktighet. Under de kommande fyra åren kommer vi bland annat att utveckla tjänsten med IT-guider som på plats i biblioteket kommer att kunna hjälpa till med många av de vanligast förekommande frågorna kring mejl, internet, sociala medier, utskrifter och så vidare.