Lyckad förskoleflytt

Josefin Forsberg, förskollärare på Jungmannen

Josefin Forsberg, förskollärare på Jungmannen.

I slutet av förra året flyttade förskolan Jungmannen in i nyrenoverade lokaler på Munkmora skola. Det blev en lyckträff, för både pedagoger, föräldrar och barn.

Jungmannen låg tidigare i bostadslokaler på Fiskgjusevägen, där förskolan var hyresgäst hos Värmdö bostäder.

– De gamla lokalerna var helt okej men långt ifrån optimala. På Munkmora skola är lokalerna ändamålsenliga, med fler pedagogiska möjligheter för barnen och oss att utforska. Både inne och utomhus, säger Josefin Forsberg, förskollärare på Jungmannen sedan två år tillbaka.

Före flytten renoverade kommunen de nya lokalerna och anpassade dem till förskoleverksamhet.

– Bland annat renoverades ventilationen, belysningen, badrummen och utomhusmiljön. Det skapades också pedagogiska rum i rummen genom vikväggar. Allt för att vi ska kunna dela upp barnen i mindre grupper, säger Josefin Forsberg.

Förskolan Jungmannen.

Anneli Österback har ett av sina barn på Jungmannen. Hon är också nöjd med de nya lokalerna, och även hur själva flytten gick till.

– Flytten blev verkligen ett uppsving. Både inomhus, med rörelserummet och gymnastiksalen, och utomhus, med fina gårdar för barnen att leka i. Jag gissar att det var mycket för pedagogerna att packa och förbereda under själva flyttprocessen, men som alltid utstrålade de trygghet! De visade varken för barnen eller oss vårdnadshavare att det var mycket att göra. Verksamheten pågick som vanligt. Barnen fick också besöka de nya lokalerna för att förbereda sig mentalt inför flytten.

Josefin Forsberg och hennes kollegor berättar att de är 100 procent stolta över det de har byggt upp på Jungmannen. Även Ingmarie Lagne, avdelningschef på utbildningskontoret, är stolt över det arbete pedagoger, rektor och biträdande rektor har gjort i samband med flytten.

– Jag är imponerad över personalens driv och engagemang, som har varit påtaglig under hela flyttprocessen. Något som också syns i den medvetna lärmiljön och pedagogernas arbetssätt när man besöker förskolan. Dessutom tillagas måltiderna på plats, vilket gör att vi slipper transporter och också får högre kvalitet på maten och lägre kostnader för kommunen, säger Ingmarie Lagne.

– Numera blir det också lättare för förskolan att få hjälp vid felanmälningar och liknande, eftersom Jungmannen finns i kommunens egna lokaler, avslutar Josefin Forsberg.