Dags för bokbåtens vårtur i Stockholms skärgård

Person sitter i gräset precis vid vattnet och läser en bok.

Den 22 april ger sig det flytande biblioteket ut på nytt med läsupplevelser till skärgårdens öbor.

Bokbåten är ett flytande bibliotek som sedan 1953 har åkt ut en vecka under våren och hösten till boende i Stockholms skärgård. Den gör uppehåll vid 23 bryggor från Arholma till Utö, och stannar bland annat vid Svartsö och Sandhamn.

Båten har med sig cirka 3 000 böcker med både skönlitteratur och facklitteratur för alla åldrar. De tar också emot önskemål på förhand från skolor, förskolor och övriga låntagare. Initiativet är ett samarbete mellan Region Stockholm, Haninge kommun, Norrtälje kommun, Värmdö kommun och Österåkers kommun.

Här hittar du kontaktuppgifter och turlista för vårturen som börjar måndagen den 22 april.

Bokbåten - det flytande biblioteket (norrtalje.se) Länk till annan webbplats.